
ajinca.net 04/12/2025 - 10:45:15 | ![]() ![]() |

Homenatge a Pablo Ferrer Madariaga a Inca: memòria, reparació i justícia democràtica
L’Ajuntament d’Inca ha celebrat avui horabaixa un acte d’homenatge i reparació de la memòria de Pablo Ferrer Madariaga, militar republicà executat a Melilla el 3 de desembre de 1936, ara fa just 89 anys. L’acte ha comptat amb la participació de la família, entitats memorialistes i l’Associación por la Memoria Militar Democràtica, així com representants de la corporació municipal.
La cerimònia s’ha celebrat en Quarter General Luque, on el passat mes de febrer ja s’instal·là una Pedra de la Memòria en record seu, en el marc del cicle “Inca té Memòria” impulsat pel consistori per recuperar i difondre la memòria democràtica de la ciutat.
Així doncs, Alice Weber, regidora de Memòria Democràtica, ha estat la responsable de donar la benvinguda a l’acte de reconeixement. Durant el seu discurs, Weber ha remarcat el compromís de l’Ajuntament i Inca amb la veritat, la justícia i la reparació.
Tot seguit, Cata Moragues, jurista especialitzada en memòria històrica, ha contextualitzat i explicat el marc legal de la Llei 20/2022, que reconeix la il·legalitat del consell de guerra que va condemnar a mort Pablo Ferrer Madariaga i repara institucionalment la seva figura.
Així mateix, també ha intervengut Manuel Pardo de Donlebúb, president de l’Associación por la Memoria Militar Democràtica, que ha volgut retre un reconeixement explícit al comandant Ferrer Madariaga, un militar exemplar i lleial que va ser afusellat per complir amb el seu deure.
La part més emotiva de l’acte ha arribat amb les paraules de Margalida Rosselló, membre de la família, que ha volgut posar en valor la figura de Pablo Ferrer i expressar l’agraïment pels esforços institucionals i socials per restituir la memòria del seu parent.
En finalitzar les intervencions, s’ha dut a terme una ofrena floral damunt la Pedra de la Memòria, acompanyada de la interpretació musical d’El cant dels ocells.
Pablo Ferrer Madariaga (1896–1936), comandant del Batallón de Cazadores núm. 7 de Ceuta, fou detingut a Melilla i afusellat el 3 de desembre de 1936 per mantenir-se fidel al govern legítim de la República. La seva família ha rebut recentment la Declaració de Reconeixement i Reparació Personal emesa pel Govern d’Espanya, que declara il·legal i il·legítim el procediment que el va condemnar i reconeix la seva figura com a part essencial de la història democràtica.


- Baleares activa una comisión para perseguir a las “empresas pirata” del socorrismo y frenar el intrusismo en el sector
- El taller de arte con vino, en Palma de Mallorca, ha sido una de las experiencias más buscadas por los españoles en 2025, según Aladinia.com
- FESTES DE SANT ANTONI 2026
- Los centros de salud de Atención Primaria de Baleares atienden cada año alrededor de 30.000 personas con un diagnóstico de depresión, no es una debilidad, sino una enfermedad
- El instituto de Porreres acogerá Bachillerato y diferentes grados de Formación Profesional tras la ampliación, se cederá el solar y luego trámites hasta terminar las obras
- El Govern ampliará el edificio de educación infantil del CEIP Juníper Serra de Petra para incluir educación de 0 a 3 años, se garantiza el colegio de 0 a 6 años en el municipio
- Presentan un calendario dedicado a las entidades deportivas de la ciudad. El almanaque de 2026 rinde homenaje a 23 clubes bajo el lema «Inca, un corazón que late deporte 365 días al año»
- Carta al director: “Me quejo que en el Conservatorio/Escuela de Música y Danza de Manacor no hay climatización en marcha, frío en invierno, calor en verano, no hay derecho”
- Bàsquet Manacor: Aquest cap de setmana ha sigut complicat a nivell de resultats. El nostre mini masculí de categoria promoció va caure davant l'Esporles. Palma va vèncer per 90 a 61 al infantil
- Preguntas del PP de Manacor al Pleno: Ahora que la sentencia de la Piscina es firme, donde están previstas las indemnizaciones y su apertura; Calles, más de 6 años de degradación; Reforma carretera Son Servera de Porto Cristo














































