
tempsdelamemoria 08/07/2026 - 21:15:03 | ![]() ![]() |
EL GOVERN DE LES ILLES BALEARS PUBLICA, A LA FI, ELS 20 ESTUDIS ENCARREGATS EN EL PLA DE FOSSES I DE MEMÒRIA DEMOCRATICA DE LES ILLES BALEARS DE L'ANTERIOR EXECUTIU.
La publicació dels 20 estudis, 15 dels quals sota l’empar de la Llei 2/2018, de 13 d'abril, de Memòria i Reconeixements Democràtics de les Illes Balears, es produeix un dia després de la noticia del Tribunal Constitucional sobre la suspensió de la seva derogació per part de l’actual executiu.
Per primera vegada s’assoleix una de les reivindicacions històriques de la nostra associació i es publica un cens de víctimes des de la perspectiva del Dret Internacional dels Drets Humans amb l’inclusió de la tipología del delicte comés sota l’empar del dret internacional.
Un dia després de la notícia de la suspensió de la derogació de la Llei de Memòria i Reconeixements Democràtics el Govern de les Illes Balears ha publicat els 20 estudis encarregats per l'anterior executiu i que havien de servir com a base per al desenvolupament de polítiques públiques de la llei que pretenen derogar.
Entre els estudis se troben diverses propostes de l'associació Memòria de Mallorca que es van acceptar al sí de la Comissió de Memòria i Reconeixements Democràtics com ara l'actualització i publicació del Cens de Víctimes des d'una perspectiva del Dret Internacional dels Drets Humans, l'estudi sobre l'evolució del trauma transgeneracional a partir del Cop d’Estat de 1936 a les Illes Balears, l'estudi sobre els Bombardejos, l'estudi informe sobre l'avaluació de polítiques publiques envers les obligacions internacionals dels drets humans, l'estudi sobre les cases del poble i molts altres que es consensuaren al sí per majoria dels components de la Comissió de Memòria i Reconeixements Democràtics.
La pretensió d'aquests estudis havia de ser un fonament per desenvolupar la Llei 2/2018, de 13 d'abril, de Memòria i Reconeixements Democràtics de les Illes Balears. Fer reconeixements, actes, divulgació per garantir els drets a la veritat, justícia i reparació i, en especial, pedagogia per garantir la no repetició dels fets ocorreguts arrel del Cop d'Estat de 1936.
Tot i que moltes de les incorporacions que s'han proposat per part de l'associació com a membre d'ambdues comissions no han estat acceptades i l'actual executiu ha fet cas omís, aquesta és una primera passa.
Així, després de la notícia d'ahir per part del Tribunal Constitucional, i la publicació avui dels 20 estudis encarregats per l'anterior executiu, seguirem vigilants perquè s'apliqui la Llei 2/2018, de 13 d'abril, de Memòria i Reconeixements Democràtics de les Illes Balears.


- Carmen Planas seguirá en el Comité Ejecutivo de CEOE y como presidenta de la Comisión de RSE de la patronal nacional
- El Consell de Mallorca refuerza la formación especializada en protección a la infancia y apoyo a las familias
- L'Ajuntament inicia les obres de deu passos de vianants elevats al municipi. L’actuació té un pressupost de gairebé 300.000 € i contempla deu punts de Manacor, Porto Cristo i Cala Murada
- Nebrija Mallorca da voz a la salud mental junto a la Associació Estel de Llevant
- ConectaBalear, nuevo patrocinador principal del Club Bàsquet Manacor
- El Club Nàutic Porto Cristo va acollir el passat 17 d’octubre la Regata Memorial Joan Servera Amer, una edició que serà recordada per l'exigència de les condicions meteorològiques
- Los 4 partidos más importantes de Manacor ya tienen candidato a la alcaldía, Jaume Mut Rossello (PP), Ferran Montero Sitges (MÉS-Esquerra), Nuria Hinojosa Abenza (PSOE) y Esteban Sureda Suñer (VOX)
- SFM refuerza los servicios de tren los fines de semana con motivo de las ferias de Inca previas al Dijous Bo; L’Ajuntament posa en marxa una nova edició del cicle de visites guiades
- Torna Grans Actius a Felanitx edició del Curs de Vida Digital, les inscripcions per a la formació gratuïta i presencial adreçada a persones majors de 55 anys, que començarà a partir del 9 de novembre
- El Hospital de Manacor inaugura las nuevas consultas de Pediatría en un espacio pensado para los niños. 6 lugares decorados con canciones mallorquinas, una zona de juegos y un lugar de lactancia materna












































